Under en längre tid var jag på jakt efter en lite större resväska för lite längre resor. Fram tills dess hade jag endast haft en haft en Samsonite kabinväska med två hjul, och med en sådan kommer man inte långt. Så det var hög tid att investera i något större.
Resväskornas Rolls Royce
Som vanligt är det lätt hänt att man sneglar på toppskiktet inom kategorin och i fallet med resväskor så är det tyska företaget Rimowa som i år firar 120 år! Aluminiumväskan är en riktig klassiker, resväskornas Rolls Royce skulle man kunna säga. En väska som håller en hel livstid och blir bara bättre med åren då den får karaktär efter några bucklor. Många dekorerar även sina väskor med klistermärken som berättar om dess äventyr.
Detta tyska märke är kanske inte en jättevanlig syn bland alla Samsoniteväskor här hemma, men om du befinner dig på en tysk flygplats så kommer du bli varse om alla Rimowa resväskor. Både inne i terminalen som handbagage men du stöter även på flertalet beresta väskor på bagagebanden. Väskor som förmodligen fått sig en och annan smäll.
Men det finns även flera andra modeller sortimentet. Låt oss gå igenom alla serier med deras för och nackdelar.
Förändringar i modellsortimentet
Rimowa har länge varit ett väldigt konservativt företag, modellerna har varit de samma och det har varit väldigt små förändringar i produktutbudet över åren. Men nyligen har man gjort stora förändringar, uppdaterad logotyp och namnen på modellserierna är utbytta.
För mig som hängt med märket under många år har det helt plötsligt blivit lite förvirrande. Några modeller har även utgått helt och hållet, som pilotväskan som var populär bland kabinpersonal, men var kanske lite väl nischad för den vanlige resenären. Även väskor med två hjul är borta, de hade fördelen att de inte rullade iväg på bussen exempelvis.
Färre modeller
Man har även minskat ner på antalet modeller i varje serie. Topas-serien hade tidigare hela sex olika storlekar av större format där det skiljde endast några få liter. Det var ännu fler om man räknade med modellerna med två hjul och de med inbyggd elektronisk bagagetag. Nu är man nere på fyra storlekar.
Denna utveckling tror jag är sund, antalet storlekar som fanns tidigare blev bara förvirrande. För dig som inte varit i kontakt med märket tidigare så har valet av väska faktiskt aldrig varit enklare i den bemärkelsen att det blir färre att välja mellan.
6 olika serier av Rimowa resväskor
Rimowa har sex olika serier väskor, tidigare hade man ännu fler b.la. Bolero och Salsa Deluxe som inte längre fins kvar. Numera har man två serier aluminiumväskor, Orginal och Classic samt fyra serier tillverkade av polykarbonat; Essential, Essential Sleeve, Essential lite och Hybrid.
Incheckad väska eller endast handbagage?
Den första frågan man ska ställa sig är – kan jag klara mig med enbart handbagage? Det finns många fördelar med att resa utan att behöva checka in bagage. Man kan resa på billigare flygbiljetter. Risken att resväskan blir stulen eller försvinner minskar, eller att ens prylar går sönder. Om ditt flyg blir försenat så ökar chansen att du hinner med ditt anslutande flyg om du bara har handbagage. Du behöver heller inte vänta på din väska när du landar – du kommer snabbt iväg från flygplatsen.
Listan över fördelar kan göras lång helt enkelt. Enda nackdelen är att flygbolagen är väldigt restriktiva på storleken och att du bara får ha med en liten mängd vätska. Det finns även regler om hur mycket den får väga, men beroende på flygbolag så brukar de inte vara lika tuffa på den punkten.
Endast handbagage?
Rimowa har några alternativ om du bara vill flyga med handbagage som jag kommer att gå igenom. Men mitt tips om du funderar på att skippa den stora resväskan är att du först letar efter en bra ryggsäck som kan fylla ditt behov. Att ha en resväska med fyra hjul har några fördelar, framförallt behöver du inte bära på en tung väska utan kan smidigt och enkelt rulla runt väskan mellan terminalerna på flygplatsen.
Ryggsäck – många fördelar
Men känner du att du kan klara av en ryggsäck så har det många fördelar. En ryggsäck får lättare plats i bagagehyllan inne i flygplanet. I värsta fall får den förmodligen plats under stolen framför dig. Du slipper jäkta med att försöka komma på planet så tidigt som möjligt för att hitta en plats för din otympliga resväska. Med en ryggsäck kan du även lättare gå runt på stan när du når ditt resmål och du slipper leta efter förvaringsskåp på stationen som både tar tid och kostar pengar. Själv har jag både kabinväska och ryggsäck och jag märker att oftast blir ryggsäcken mitt förstahandsval. Största nackdelen med ryggsäcken är att det kan bli svettigt att bära runt på om man reser till varmare klimat.
När det kommer till ryggsäckar finns det många intressanta märken, så som Tortuga, Aer, Osprey, Nomatic och Goruck. Tyvärr är flera av dessa märken svåra att få tag på här hemma i Sverige.
Mitt val blev en Douchebag Hugger på 30l som jag är väldigt nöjd med. Många ryggsäckar har dussintals med fack och dragkedjor men denna är så diskret den kan vara, man sticker inte ut som en backpacker. Samtidigt rymmer den förvånansvärt mycket. Lika mycket som en Rimowa med måtten 55x40x23 cm vilket är maxmåttet på flera bolag. Det jag främst uppskattar är dess rib-cage konstruktion som gör den lite stabilare än en vanlig ryggsäck samt det lilla facket på toppen, perfekttill hörlurar som blir enkla att blocka fram. Den har även ett fack till laptopen.
Rimowas kabinväskor
Är du ute efter ett handbagage från Rimowa så har valet blir valet blivit något lättare då det finns färre val att välja mellan. Rimowa har två väskor i varje serie som passar för handbagage; Cabin S och Cabin. Du har med andra ord 12 olika väskor att välja mellan. De finns även i flera färger.
Cabin S (55x40x20 cm)
S som i small får man förmoda. Med denna kan du känna dig lugn med att du får ta med dig väskan ombord. Det finns några få bolag där kraven på storleken är mindre (b.la. Air France, KLM, Emirates, Aeromexico och Alitalia) men förmodligen får du med dig väskan även på dessa bolag.
- Orginal: 32 liter / 4.6 kg / ca 7600 kr
- Classic: 33 liter / 4.1 kg / ca 6600 kr
- Hybrid: 32 liter / 4.2 kg / ca 5700 kr
- Essential: 32 liter / 3.7 kg / ca 4700 kr
- Essential Sleeve: 32 liter / 3.6 kg / ca 5400 kr
- Essential Lite: 33 liter / 2.1 kg / ca 3700 kr
Cabin (55x40x23 cm)
Standardstorlek för många bolag, b.la SAS, Norwegian och Lufthansa. Med vissa bolag så kan det bli en utmaning av ödet om du får ta med den eller ej.
- Orginal: 34 liter / 4.8 kg / ca 7800 kr
- Classic: 35 liter / 4.2 kg / ca 6800 kr
- Hybrid: 37 liter / 4.4 kg / ca 5900 kr
- Essential: 37 liter / 3.9 kg / 4900 kr
- Essential Sleeve: 37 liter / 3.8 kg / ca 5700 kr
- Essential Lite: 38 liter / 2.2 kg / ca 3900 kr
Cabin Plus (56x45x25 cm)
Fyra av serierna (Orginal, Hybrid, Essential och Essential Sleeve) har även en Cabin Plus väska. Men nu tänjer man verkligen på gränserna. I vår närhet så är det endast British Airways och Finnair som tillåter denna storlek som handbagage.
- Orginal: 45 liter / 4.8 kg / 8600 kr
- Hybrid: 45 liter / 4.9 kg / 6400 kr
- Essential: 47 liter / 4.4 kg / 5400 kr
- Essential Sleeve: 45 liter / 4.4 kg / 6100 kr
Sammanfattning handbagage
Om du bara vill resa med en kabinväska så är ~32 liter som Cabin S rymmer det säkraste valet men förmodligen också i det minsta laget. Jag skulle nog övervägt storleken Cabin. Eftersom väskan ständigt är med dig så är det kanske ännu viktigare att välja rätt modell när det kommer till handbagaget. En modell som fyller dina behov.
Behöver du ett extra fack för dokument eller småsaker så har du bara Essential Sleeve att välja på, då denna modell har ett extra fack på utsidan. Men eftersom du får ta med det ett personligt föremål t.ex. en datorväska utöver kabinväskan känner jag inte riktigt att man behöver ett extra fack.
Cabin Plus – perfekt för en vecka
Cabin Plus har jag använt och den har ett utmärkt format för en veckolång semester. Men du kommer nästan garanterat att behöva checka in den.
Nästa fråga du behöver ställa dig är om du vill ha en väska i aluminium eller polykarbonat. Aluminiumväskorna är tyngre men även stadigare. En annan fördel är att de har ett bättre teleskophandtag och två lås istället för dragkedja vilket gör att du snabbt och enkelt kan öppna väskan.
Modellen Hybrid är i mitt tycke en utmärkt kompromiss. Då får du snabblåset men till ett billigare pris än Orginal. Den har även bättre handtag än Essential.
Vill du ha en aluminiumväska till billigare pris är Classic ett utmärkt val som dessutom ger nostalgivibbar. Tidigare hade den även retroinspirerad inredning som nu är försvunnen vilket är synd.
Vill du ha många färger att välja mellan så håll dig till Essential som för tillfället finns i 7 olika färger, både glossy och matta.
Det är värt att notera att det skiljer ganska mycket i vikt på väskorna. Men det är sällan man blir tvungen att väga handbagaget.
Incheckat bagage – vilken storlek är bäst?
Många återförsäljande listar modellerna efter hur hög väskan är. Kommer man sedan in på amerikanska sidor så ser man istället måtten i ”inch”. En väska som är 27″ – hur stor är den? Jag har ingen aning, det säger mig ingenting och blir bara förvirrande. Jag kommer därför lista väskorna efter volym – hur mycket de rymmer i liter.
Om måtten var viktiga med kabinväskan så gäller nästan det motsatta med ett incheckat bagage. Visserligen har flygbolagen ett maxmått, t.ex så har SAS 158 cm (längd + bredd + höjd) men det är oftast vikten som sätter gränsen. Många bolag har en gräns på 23 kg när du flyger ekonomiklass. Norwegian är ännu snålare med endast 20 kg. Då blir det helt plötsligt små marginaler om man har en jättestor väska. Businessklass tillåter oftast fler och tyngre bagage. Om du har status i en allians så kan du ofta också få ta med dig mer.
Trunk – inget för den vanlige resenären
Rimowa har en storlekskategori som de kallar för Trunk. För den normala resenären skulle jag säga att du kan utesluta denna kategori redan från start. Framförallt Trunk Plus som är Rimowas största format med ett mått uppåt 160 cm vilket är mer än vad många flygbolag tillåter.
Trunk har även en mer koffertliknande design som jag inte tror tilltalar den vanlige resenären. I de fall man behöver ta med sig väldigt mycket bagage så skulle jag hellre använda fler mindre väskor än en gigantisk väska. Flyger du business så är 2 x 32 kg mer eller mindre standard.
Två storlekar i hanterbart format
Då återstår storlekarna Check-In M (58-68 liter) och Check-In L (82-91 liter). För att få en jämförelse med amerikanska mått så kan man säga att M är runt 26″-27″. Medans L är runt 30″-31″.
Vilken som är bäst för dig kan du nog bara själv svara på. Jag har själv använt en tidigare modell av Limbo (numera Hybrid) som är på 73 liter (29″). Den är i mitt tycke helt perfekt storleksmässigt. Packar man den proppfull så landar vikten precis runt tillåtna 23 kg. Jag funderade på en storlek mindre (i det fallet på 60 liter/23″) men efteråt har jag inte ångrat mitt val.
Hade jag köpt en ny väska idag så hade det nog ändå lutat åt M modellen. Det beror naturligtvis på hur man reser, är man två kan man förmodligen dela på vissa föremål och kan packa mindre. Man kan även komplettera med en kabinväska. Är vi uppe och nosar på 90 liter/80 cm/31″ börjar det bli väl klumpigt och man kan få problem med att få med väskan på bussen eller i taxin.
Är du intresserad av andra storlekar så kan det finnas återförsäljare med gamla modeller kvar i sortimentet, så håll ögonen öppna efter dom i så fall.
Orginal (fd. Topas)
Förmodligen den serie som de flesta förknippar med Rimowa. Introducerades på 1950-talet och har utvecklats sedan dess. Har ett skal av aluminium-magnesium vilket gör den väldigt robust. Till viss del gör det även att den är ganska tung. Så är det en lätt väska du är ute efter så är denna modell inget för dig. Men om viktrestriktioner inte är några begränsningar så kommer denna väska att följa med dig under många år framöver.
Tidigare var den svarta väskan som man kallade Stealth dyrare än den vanliga silvriga vilket var ganska löjligt. Men nu har alla färger samma pris. Dock vet jag faktiskt inte om man sänkt priset på den svarta eller höjt originalet. Tidigare fanns det även en variant med digital display som kunde visa bagagetaggen. Men det verkar som det aldrig riktigt slog igenom och man har slutat med den modellen.
Modellen har fått en liten ansiktslyftning. Jag noterar att handtaget på sidan numera är infällt i väskan och sticker inte längre ut, vilket borde minska risken att det går sönder.
- Gjord av flygplansaluminium
- Två handtag utöver det utdragbara teleskophandtaget.
- Kombinationslås som är TSA-godkänt.
- Packband på framsidan.
- Fötter på ena långsidan.
Essential (fd. Salsa)
Essential är en serie gjord i ett lättare material, polykarbonat. Den finns i fyra olika storlekar utöver kabinformaten. Tidigare hade man även en serie som hette Salsa Deluxe men den har man slutat tillverka.
Det positiva med Essential är att numera har den samma avdelare för packning som Deluxe och de andra dyrare modellserierna.
Detta är ett utmärkt väl för en check-in väska. Är man orolig över bucklor som är oundvikliga med en aluminiumväska så slipper man det problemet här. Även om de är tillverkade av lättare material så är min erfarenhet att de håller ihop väl. Minuset är att bärhandtagen inte är lika robusta, om väskan är tung är den svårare att lyfta. På plussidan är den lättare så du kan packa ungefär kilot mer än med motsvarande väska tillverkad i aluminium.
För 2022 så finns de i hela 11 olika färger, nio glossy (flamingo red, azure blue, bamboo green, mango orange, black gloss, slate gloss, red gloss, white gloss och green gloss) och två matta (svart och blå).
- Tillverkad i polykarbonat som gör väskan både lätt och stryktålig.
- Kombinationslås som är TSA-godkänt.
- Finns i många färgkombinationer.
Essential lite (fd. Salsa Air)
Den lättaste väskan i serien. Runt kilot lättare än en vanlig Essential. Då är ändå vanliga Essential kilot lättare än Orginal. Det man får offra är att den endast har ett teleskoprör istället för två. Hjulen är även något mindre i storleken. Ger inte samma intryck av robusthet som de andra väskorna.
Inredningen är enklare med två ”myggnät” istället för avdelarna som finns på andra modeller. Om det är en extremt lätt väska man vill ha så är denna serien intressant. Detta är även den billigaste serien. Tidigare fanns den i fyra storlekar, numera endast två. Finns i många olika färger.
Jag är själv något tveksam till att köpa denna som check-in väska, jag skulle nog vilja ha lite mer gedigen konstruktion för att känna mig riktigt trygg i att den kommer hålla när bagaget behandlas som flipperkulor. Men som kabinväska har den många fördelar, lätt rymmer mycket och är billigare än de andra modellerna.
Essential Sleeve (fd. Salsa Deluxe Hybrid)
Essential Sleeve som tidigare hette Salsa Deluxe Hybrid finns numera enbart i kabinstorlek. Naturligt då man inte har så stort behov av en utvändig ficka på en väska som man ska checka in. Storlekarna som fanns tidigare var 64 liter, 84 liter och 107 liter.
Hybrid (fd. Limbo)
Med Hybrid har man kombinerat det bästa från Orginal och Essential i en och samma väska.
Hörnen är förstärkta med aluminium. Handtaget på sidan och låsen är av samma typ som på Orginal. Detta gör att den tål lite tuffare tag än en Essential men är samtidigt inte lika tung som en Orginal då den är tillverkad i samma polykarbonatmaterial som Essential. Du slipper även bucklorna som blir av aluminium.
Just att man slipper dragkedjan och får de två låsen istället tycker jag är en stor fördel. Det gör att man snabbt kan öppna och stänga väskan.
Tidigare fanns den i fyra större olika storlekar, numera finns den endast i två.
Den finns i blå och svart (både glossy och matt).
Classic (fd. Classic Flight)
Classic är en väska tillverkad i aluminium med retro-look. Handtagen på sidan och ovansidan är gjorda i läder. Tidigare hade den en lite enklare inredning som även den gick åt retrohållet med två korslagda spännband på ena sidan. Ett gammalt flygplan utgjorde mönstret på det ljusa innertyget vilket gav en trevlig touch.
Numera är inredningen svart och har samma avdelare som Original modellen. Mer praktisk men charmen har försvunnet lite i min mening. Här har man gått för långt med sin ”cookie-cutter” utveckling.
Denna modell finns endast i silver.
Även om den är gjord i aluminium så hade jag nog inte valt Classic för mitt incheckade bagage då den är lite mer ömtålig i konstruktionen i jämförelse med Original. Som alla vet så blir ens bagage inte ömt behandlat utan kommer få utstå hård belastning när det transporteras runt. Men som handbagage är det ett utmärkt val. Men om du ska köpa denna försök att få tag på den äldre modellen som har mer charm.
Att köpa en Rimowa resväska
I Sverige är Rimowa ett litet och förmodligen okänt märke för många som säljs främst av mindre självständiga återförsäljare. Många gånger har återförsäljarna inte heller så många olika modeller hemma. Så att få kunna klämma och känna på väskorna är inte helt enkelt. En av de mer välkända återförsäljarna har tidigare varit NK. Att märket fick sig ett uppsving tror jag till stor del berodde på de kinesiska turisterna. Men i.om pandemin satt stopp för alla kinesiska turister så har märket även försvunnit från NK sorgligt nog.
Vill du klämma och känns på en Rimowa väska nu så är det närmsta du kan hitta numera förmodligen i Köpenhamn där de finns hos Illum. Där vill jag minnas att jag själv köpte min Salsa.
Det går inte att komma ifrån att det är extremt dyra väskor och man kan argumentera att på det sätt som bagage hanteras och dess förmåga att gå sönder så är det inte värt att lägga dessa pengar. Med det sagt hat jag inte haft några som helt problem med hållbarheten på mina väskor. Det enda är att låset kan kärva lite på min Classic.
Rimowa till bra pris
Vill man köpa en Rimowa till bra pris så bör man söka sig utanför landets gränser. Tyska Koffer-Direkt är ett tips. Ibland har de kampanjer så håll utkik. Vill man ta en titt på hela sortimentet så har Rimowa egna flaggskeppsbutiker i b.la. Köln, München, Milano, Wien, Prag, Hong Kong och Seoul.
Numera kan man även beställa sin väska direkt från rimowa.com.
Observera att specifikationerna och utseendet kan skilja sig åt beroende på vilken kollektion (år) som väskan kommer ifrån. Var därför extra uppmärksam om du beställer från nätet.
Jag hoppas att jag spridit lite ljus i djungeln av Rimowa resväskor. Lycka till i jakten på din nästa resväska! Må den ge dig många fina reseminnen.