Nyligen gjorde jag en beställning på Ebay. Säljaren var från Tyskland och paketet skickades med ett logistikföretag som heter Hermes Germany, nej inte det franska lyxmärket, utan detta rör sig om ett postföretag som verkar vara i samma nivå med Postnord. Om jag säger att Hermes svenska partner är just Postnord så kan man ju ana att detta kommer bli problem med leveransen.
Men att man samarbetade med Postnord hade jag till en början inte en aning om. Via Ebay får man ett trackingnummer samt en indikation om att det är skickat med Hermes. När man söker sig vidare på Hermes sida – som för övrigt bara är på tyska så får man lite mer trackinginformation.
Apr 08 2021, 09:54 am, Contacting the recipient (for example, email, SMS, voice message)
Apr 06 2021, 11:37 am, Contacting the recipient (for example, email, SMS, voice message)
Apr 06 2021, 11:31 am, The show is located at the package store for pickup.
Apr 06 2021, 03:24 am, The shipment was sorted (Sweden / SWE).
Apr 01 2021, 05:17 pm, The shipment was sorted (Denmark / DNK).
Apr 01 2021, 09:20 am, The shipment was sorted (Travemünde (PostNord)).
Apr 01 2021, 03:31 am, The program was ranked in the Hermes distribution LC Hamburg (2360).
Apr 01 2021, 03:31 am, Die Sendung wird an den Versender zurückgeführt.
Apr 01 2021, 03:19 am, The broadcasts will be handed over to our partner for international shipping.
Apr 01 2021, 03:19 am, Die Sendung wurde im Hermes Logistikzentrum sortiert.
Mar 31 2021, 06:56 am, The broadcasts will be handed over to our partner for international shipping.
Mar 31 2021, 06:56 am, Die Sendung wurde im Hermes Logistikzentrum sortiert.
Mar 30 2021, 07:52 pm, The program was ranked in the Hermes distribution DEP Berlin-Vogelsdorf (1777).
Mar 30 2021, 07:52 pm, The show is located at the Hermes distribution DEP Berlin-Vogelsdorf (1777).
Mar 30 2021, 02:21 pm, The show was picked up at the Hermes parcel shop and sorted for further transport.
Mar 29 2021, 09:24 pm, Die Sendung wurde Hermes elektronisch angekündigt.
Genom att knappa in numret på Aftership fick jag texten delvis översatt till engelska. Texten ”Die Sendung wird an den Versender zurückgeführt.” var lite oroväckade då det antydde att det skulle skickas tillbaka till avsändaren, men det verkar ändå ha gått vidare till Sverige, så det kanske bara var en bugg någonstans.
Hursomhelst så verkade paketet kommit så långt att det var ”ready for pickup”. Men ”Contacting the recipient”, jag har då inte fått något mail om något paket, vem skulle i så fall ha skickat det? Vet de ens vilken mailadress de ska skicka till?
Jag började gå googla runt efter vem som hanterade paketen när de väl hade kommit till Sverige, men jag fick väldigt få träffar.
Man kan ju misstänka att det skulle vara Postnord. Jag ringde till Postnord och uppgav det 14-siffriga numret men de fick inte fram någon träff. I efterhand missuppfattade de nog mig och trodde det gällde Hermes UK som använder 16 siffror i sitt spårningsnummer.
Efter ännu mer grävande fick jag fram den magiska referensen (kundnummer) med vilket man skulle kunna söka hos Postnord tillsammans med spårningsnummer och fått översatt till Postens egna tracking nummer. Men det verkar som att Postnord har gjord om sin hemsida och det var inte längre möjligt att spåra med kundnummer. Men efter mycket letande så hittade jag sidan till slut. Den finns på Postnords engelska sida postnord.com!
Så här gör du
Gå in på sidan https://portal.postnord.com/tracking/reference
I fältet Reference skriver du in ditt 14-siffriga trackningnummer som du fått från Hermes. Jag gjorde detta omvänt först, men det är så här man ska göra.
Under Customer number skriver du in kundnummer 0410080311.
Sök och sidan kommer visa var paketet finns tillsammans med Postnords egna spårningsnummer i formatet 11111111111SE. Detta nummer kan du sedan skriva in i Postnord appen och hämta ut paketet hos postombudet.
8 dagar tog det från Tyskland till att den hamnade hos mitt ombud. Det får man ändå säga är godkänt i sammanhanget. Men de har en del att jobba på gällande kommunikationen till slutkunden. Om det är Hermes eller Postnords fel låter jag vara osagt, men de har en del att jobba på.