Storm i horisonten för Tesla? – rapport imorgon

31 juli, 2018
| Bo

Nu på onsdag den 1 augusti släpper man rapport för andra kvartalet och om Facebook kan någon fingervisning vars aktie rasade 20% på sin rapport så blir det väldigt intressant att se vad som händer på onsdag.

För att få lite kött på benen inför rapporten så tänkte jag sammanfatta de två sidorna och deras argument.

Den som har följt diverse olika medieflöde den senaste tiden kan nog inte ha undgått att det börjar blåsa upp till storm för elbilstillverkaren Tesla. Det är minsann inte brist på åsikter om företaget. Tjurarna och björnarna har verkligen fundamentalt olika åsikter, här finns inget mellanting bland tyckarna utan allt är svart eller vitt. Man kan nästan få lite sektvarningsvibbar a la Fingerprint när man läser kommentarer på Youtube och inlägg på Twitter. Även bland analytikerna råder det delade meningar med ungefär samma antal rekommendationer för köp som sälj.

Björnarna aka Tesla trolls

Det finns inte brist på skeptiker när det kommer till Tesla – de som spår att konkursen inte är långt borta. De som är positiva till Tesla menar på att alla som är negativa till bolaget är troll. Något som är lite intressant är att på Youtube så är de flesta positiva till bolaget – där är det nästan svårt att hitta kritiker. Kritiker hittar man däremot i massor av på Twitter.

Den springande punkten för de som är negativa är att företaget går med förlust och blöder stora mängder pengar. Även om Elon Musk uppger att de inte behöver ta in mer kapital så är det många som är skeptiska på den punkten. Marknaden menar på att om de behöver ta in pengar så kommer de att få göra det på ogynsamma premisser vilket skulle pressa kursen neråt.

Leveransproblem

Tidigare var det problem med den låga produktionstakten. Men nu när man fått upp produktionssiffrorna så har skeptikerna hittat problem på annat håll. Ett är de tusentals bilar som står parkerade på områden runt fabriken Fremont i Kalifornien. På twitter spekuleras det vilt på varför de bara står och samlar damm och inte levereras till kunderna.

De som är negativa menar på att nu börjar konkurrensen av elbilar att tillta med modeller så som Chevrolet Volt, Jaguar I-Pace, Porsche med flera. Medan de som är positiva pekar på den stora backlog och kölista som finns för att köpa deras Model 3. Att Tesla ligger så långt före konkurrenterna att man jämför det med när Apple släppte sin iPhone.

Jag tror alla kan vara överens om att Tesla ligger långt fram när det kommer till mjukvara, autonom körning med mera. Som det är nu så har Tesla helt klart “Apple-status” när det gäller innovation och anses vara ett hippt märke. Go to märket om man vill ha en elbil helt enkelt.

Frågan är om de gamla biltillverkarna kommer ifatt och om den glorian kommer falna? Vad skeptikerna pekar på är att många som satt upp sig på kölistan var ute efter det billiga $35000 alternativet och inte den dyrare varianten som man tillverkar nu. Sedan när rabatten från Amerikanska staten försvinner så menar många på att efterfrågan kommer minska. Att marknaden för bilar i detta segment är mättad.

De främsta argumenten emot som jag vaskat fram:

  • Tesla går med förlust och kommer behöva ta in ytterligare kapital.
  • Kvalitetsproblem, glipor mellan karossdelar och andra defekter på fabriksnya bilar.
  • Nätverk av servicecenter som är underdimensionerat – se Norge som exempel. Kunder som får vänta länge på reservdelar.
  • Man har bett om återbetalning från sina underleverantörer.
  • Kostnaden för försäkring mot inställda betalningar ökar.
  • Flertal märkliga uttalanden från Vd Elon Musk den senaste tiden. Hade de kommit från ett annat företag hade den personen förmodligen hängt löst. Gör att styrelsen framstår om svag.
  • Ett flertal ledande personer inom företaget har lämnat.
  • $710 miljoner dollar i förlust under första kvartalet.
  • Skatteavdraget på $7500 i USA minskar nu när man nått 200 000 bilar.
  • Framåtblickande P/E är astronomiskt i jämförelse med konkurrerande biltillverkare.

 

Tjurarna aka Tesla fanboys

Elon Musk ger det ena märkliga uttalandet efter det andra, men det är som vatten på en gås för en Tesla fanboy. Man blir riktigt mörkrädd hur ensidiga många kommentarer är.

En av de senaste kontroverserna gäller den anonyme twittraren Montana Skeptic. Tydligen har Elon Musk himself ringt upp till dennes arbetsgivare vilket fick till följd att han stängde ner sitt twitterkonto. Det i sin tur ha lett till att många skeptiker har bytt sin profilbild på twitter till samma som Montana Skeptic hade. Andra sidan av myntet är att Dan Neil en journalist på Wall Street Journal lagt ner sin twitter för han fick nog av alla påhopp från Tesla trolls.

Många av argumenten som de som är positiva till bolaget är av mer emotionell karaktär och inte helt enkelt att sätta fingret på. Som jag nämnde tidigare så är det på Youtube man hittar många fanboys och de verkar inte ta till sig kritik med blida ögon, finns det nån video som är negativ till Tesla så har klippet ofta en stor mängd nerröster.

Om vi ska försöka bena ut argumenten som talar för Tesla:

  • Man har lyckats med att öka produktionstakten till utlovade 5000 per vecka.
  • Tesla har med eller mindre monopol på EV marknaden, konkurrenterna är långt bakom och förlorar pengar på varje såld bil.
  • Man har sitt supercharger nätverk.
  • Man lyckas sälja hundatusentals bilar utan att behöva göra reklam, att folk beställer bilar utan ens testköra dem först.
  • Teslas autonoma funktioner och självkörning är överlägsen konkurrenterna.
  • Tesla Energy kan bli en stor del av bolaget och kan generera vinster för företaget.
  • Med Gigafactory har man en stor fördel när det kommer till batterier med lång räckvidd.
  • Med den utökade kapaciteten till över 5000 bilar per vecka kommer man att gå med vinst under senare delen av året.
  • Tesla är et långsiktigt play – om 5-10 år kommer man vara den dominerande aktören.
  • Model 3 har 30% vinstmarginal enligt Sandy Munro.

Aktien

Det är skillnad på ett företag och dess aktie. Den som köpt Tesla aktier för ett år sedan har inte gjort någon bra affär, med dagens kurs hade man legat -10% Man har även laggat efter Dow Jones index som är upp över 15% för samma period.

Aktieutveckling se senaste 12 månaderna.

Tesla ser sig mer som ett tech-företag än som en traditionell biltillverkade och värderas därefter. Man värderas högre än både GM och Ford. Ser man på tech-aktierna så har de åkt på storstryk denna rapportperiod. Ta bara Facebook som exempel, den aktien rasade 20% efter rapport. Kommer Tesla att möta samma öde eller kan Musk dra fram ett ess ur rockärmen?

Börsvärde, biltillverkare i USA.

Till skillnad från Facebook så har Tesla aktien inte rusat okontrollerat den senaste tiden. Det betyder att en hel del av den pessimism som finns i marknaden förmodligen redan är inprisad i kursen. Vilket borde dämpa nersidan.

För tillfället har negativa nyheter om företaget tolkningsföreträde, det i sig skulle kunna göra att det finns en möjlighet att man kan överraska positivt. Man är inte långt ifrån att börja gå med vinst vilket skulle kunna ändra synen på bolaget och ge kursen en skjuts uppåt.

Är man positiv så finns det utrymme för aktien att gå upp runt 20% innan man slår i motstånd kring 350. Stöd på nedsidan finns på 250 respektive 275. Vilket skulle motsvara en nedsida på 6% till 14%.

Det är lite frestande att ta en liten spekulativ position över rapporten, men risken är hög åt båda håll.

Uppdatering 2 augusti

Nog blev det drag i aktien alltid! Rapporten togs emot positivt av marknaden och slutade upp hela 16,19% dagen efter rapport!

Själv höll jag mig borta från aktien, även om det hade varit kul att ta hem en vinst på 16% om man hade gått lång så hade det inte varit roligt att hamna snett. BEAR TESLA X3 VON som hade varit ett alternativ om man skulle gått kort slutade ner hela 28,65%! Hade man valt X8 så hade man gjort en förlust på över 77%.

Såg att någon på Avanza hade sålt 2 200 000 st X8 under eftermiddagen. En lätt liten smäll på 66 000 kr som den personen åkte på genom att hålla den i 15 minuter. Det hade svidit rejält. Vilket stärker min övertygelse om att aldrig gå kort.