Klarna har fått problem igen, denna gång gällde det betalningar som dragits dubbelt. Nyfiken som jag är gick jag in på twitter för att se hur diskussionerna gick om Klarna nuförtiden. Av en slump snubblade jag över några inlägg om klagomål över en trädgårdspall som säljs av Vincini. Efter att ha grävt lite djupare så framkommer en intressant historia som man kan dra lärdom av när det kommer till köp på internet och tecken som man kan vara vaksam över.
Vad gäller klagomålet?
Vid en första titt så framgick inte riktigt vad klagomålet gällde men efter en titt på Vincini hemsidan så kan man snabbt lista ut vad det hela handlar om. Personer har lagt en beställning i tron att de köpt in pall men i själva verket har de bara köpt en väska som kan man hänga på pallen.
Inget att hämta hos ARN
Skulle Allmänna reklamationsnämnden (ARN) vara en väg framåt i detta fall? Förmodligen inte, ARN har en värdegräns på 500 kr för allmänna tvisteområden.
Hade man vunnit hos ARN?
Om man lekt med tanken att fallet tagits upp hos ARN hade man haft något på fötterna?
Som lekman utan insikt i detaljerna är det omöjligt att svara på. På beställningssidan visas en bild på en pall så naturligtvis tror man att det är den man beställer. Det hade varit intressant att se orderbekräftelsen om den innehåller ordet pall eller att det framgår i den att det bara är en väska man beställt. Läser man noggrant på sidan så står det långt ner på sidan att pallen behöver köpas separat.
När man lägger själva beställningen får man välja mellan grön eller svart väska, längre ner i rullistan finns även alternativet ”grön väska & pall”, väljer man det så ändras priset till 849 kr, man kan även välja enbart pall för 599 kr. Denna sida kan de naturligtvis ha uppdaterat i efterhand efter klagomål, det kan jag inte verifiera.
199 kr för pallen hos Biltema och 332 kr hos Amazon för pall med väska
Vid en sökning så verkar den faktiska pallen som förmodligen alla var ute efter från första början finnas att köpa för ynka 199 kronor hos Biltema. 400 kronor billigare än hos Vincini. Även hos Amazon verkar den finnas tillgänglig med en stor spridning av priset. Så även hos Amazon får man vara vaksam över vad man verkligen beställer.
Hos Amazon finns t.ex. en vara att köpa för 81,25 kr. Även den innehåller bara väskan. Att tro att man skulle kunna köpa en hel pall för 82 kr må vara något naivt men någon verkar ha åkt på den niten av en recension att döma.
Mer seriöst i så fall är en annan artikel hos hos Amazon för 332,30 kr och då verkar både pall och väska ingå. Med över 4000 betyg man man nog vara ganska säker på att det är detta man faktiskt får. Men även här gäller det att ha ett kritiskt öga, läser man recensionerna som gav 1 stjärna verkar pallen vara av en ranglig konstruktion och kan gå sönder.
Man får vad man betalar för som mycket annat här i livet.
Om du hittar en slumpvis vara som du är intresserad av, gör en extra googlesökning, är priset rimligt? Finns den att köpa på andra ställen för samma pris?
Varningssignaler
En 349 kronors läxa kan tyckas snopet. Men i sammanhanget får man nog ändå se det som att man kom lindrigt undan. Möjligen att få tillbaka dessa pengar verkar mycket liten. Här är några punkter att dra lärdom av så detta inte blir något som du råkar ut för.
Var kritisk till Google och Facebook annonser
En sökträff som innehåller en Google annons eller ett resultat i Google shopping behöver långt ifrån betyda att det är ett seriöst företag som ligger bakom. Jag skulle vilja påstå att förmodligen har närmare 100% av köparna av denna ”pall” hos Vincini hittat dit efter att man klickat på en betald annons.
Ta en extra funderare innan du köper något från dessa typer av annonser om du inte känner till företaget.
Buy the seller – vem ligger bakom Vincini?
Bland klockentusiaster finns ett vanligt uttryck när det kommer till att köpa klockor om den är äkta eller ej och det är att man ska ”buy the seller” köpa säljaren. Är säljaren seriös?
Låt oss ta en titt i fallet Vincini. Jag tror ingen har hört talas om detta företag. Går man in på sidan så är det bara domänen som heter vincini.se. Är man inne på sidan verkar det verksamheten istället heta Livicy Sverige.
En sökning på allabolag gav ingen direkt träff på dessa två namn så något svenskt bolag med dessa namn existerar inte.
Hemsidan finns även tillgänglig via livicy.se. Båda domänerna är väldigt nya vincini.se registrerades 2021-01-19 och livicy.se är intressant nog ännu nyare och reggades så sent som 2021-07-22.
Det hela verkar vara ett väldigt avancerat upplägg med ett flertal identiska webbshoppar som vänder sig till flera olika länder i Europa. Man använder sig av en mängd olika domäner såsom vincini.shop, vincini.dk, livicy.site och vincini.se för att bara nämna några.
Hela sajten är taffligt översatt till svenska, detta märks inte minst när man läser villkoren. I villkoren och i integritetspolicyn hänvisas helt plötsligt till flera andra företag, Audora, Monodeals, D.C.Y.E & Tech. Co., Ltd.
Det närmaste jag kunde vaska fram om vem som ligger bakom är en adress till företagshotellet Crystalic i Leeuwarden, Nederländerna. Söker man på företagets KVK nummer får man fram ett företag vid namn Rein-Commerce B.V.
Något förvånande är företaget Rein-Commerce registrerat på en adress som leder till ett parhus i ett villaområde i den lilla orten Menaam, Nederländerna med dryga 2600 invånare.
Gräver man ännu djupare så kan man hitta andra företag kopplade till samma adress och slutligen vem som förmodligen ligger bakom.
Om inte varningsklockorna redan ringer så låt oss gå vidare och ta en titt på köpvillkoren.
Köpvillkor, kontaktvägar och retur
Ja köpvillkor är tråkigt och ingen läser det finstilta, men om man hade tagit några sekunder på sig och tog en titt på leveransvillkoren så hade man förmodligen sluppit mycket huvudvärk.
För det första, vilka köpvillkor gäller? Gratis frakt framgår med all tydlighet, hur kan man erbjuda gratis frakt på allt man säljer utan köpgräns kan man fundera på. Om man läser noggrant så hittar man den lilla notisen ”Vi påpekar att alla kostnader för importskatt sker på kundens bekostnad”.
Till synes så skickas allt från ett land utanför EU, möjligtvis Kina som är känt för att kunna skicka prylar med gratis frakt. De så kallade Kinapaketen var en stor snackis för ett antal år sedan men sedan 2018 har Postnord ändrat sig och släpper inte längre igenom dessa paket utan att passera tullen. Jag har inte kunnat bekräfta att man skickar från Kina, i så fall borde någon åkt på momsdeklaration på 75 kr vilket gäller för varor under 1600 kr. Detta har jag inte läst att någon råkat ut för i detta fall.
Efter att ha läst lite omdömen så verkar det som att paketen skickas via ett företag som heter MGG Express, detta är ett solklart tecken på att paketen kommer från Kina. MGG Express är en logistikpartner som brukar hantera paket som kommer in från Kina.
Wish brukar använda sig av MGG Express, så det kan hända att Vincini bara köper från Wish. Wish har numera ett avtal så kostnaden för momsen dras direkt när man handlar hos Wish numera vilket gjort att mängden Kinapaket sjunkit drastiskt på senare år, den minskade prisskillnaden gör det helt enkelt inte lika attraktivt att köpa allt ”krimskrams” som beställdes förr från Kina.
Man kan tro att paketet har skickats med MGG Express men de agerar bara lager/mellanhand. De anlitar i sin tur främst Early Bird, ett annat logistikföretag som fått ta emot mycket kritik. Early Bird hette tidigare MTD Morgontidig Distribution, det är helt enkelt tidningsbuden som levererar morgontidningarna.
Detta innebär att paketet lämnas i trappuppgången och då finns det naturligtvis en stor risk att paketet försvinner. Även om det finns spårning så är det inga paket som man behöver kvittera ut som t.ex med Postnord, DHL eller UPS.
Många verkar tro att företaget man beställt ifrån heter MGG Express för att de står som avsändare men de är bara en logistikpartner, det är som att man skulle klaga hos Postnord för något man beställt från Ellos.
Vidare kan man fundera över vilka kontaktvägar som det finns till företaget? Här verkar det bara gå att kontakta företaget via ett formulär på hemsidan eller via e-post. Skulle jag vara trygg med dessa kontaktvägar om det skulle uppstå problem?
Om jag inte är nöjd kan jag få pengarna tillbaka går det att läsa, men vad gäller? Jo när man läser villkoren så ska varan skickas tillbaka för att man ska få tillbaka sina pengar, men vad som inte anges tydligt är att frakten får du bekosta själv. Frakt tillbaka till Kina.
Undvik Kinapaketen
Jag skulle hålla mig borta från leverantörer där man kan misstänka att det skickas från Kina. Det är mer eller mindre att be om problem, förutom att du kan få vänta uppemot en månad på leverans så kan du i värsta fall även åka på import med extra avgifter som följd. Helt plötsligt blev det inte så billigt med gratisfrakt längre.
Vad säger Trustpilot?
Om du känner tveksamhet över att beställa från ett företag, ta en titt på företaget hos Trustpilot och läs om vad andra har att säga. I detta fallet är kunderna långt ifrån nöjda. Om du inte kan hitta företaget där så bör man dra öronen åt sig lite extra.
Vem är boven i dramat?
Att Vincini är den största boven som medvetet försöker missleda sina kunder med ytterst otydliga produktbeskrivningar råder det nog ingen tvekan om. Att hävda 1200 kr i ordinarie pris för en pall som man kan köpa på Biltema för 199 kr är ganska skrattretande.
Att man i detta fallet vänder sig till en äldre kundgrupp som ofta inte har så stor vana av att shoppa på nätet gör det hela extra bedrägligt.
Är Klarna medskyldiga?
Efter att ha läst ett flertal omdömen hos Trustpilot ser jag att många även klandrar Klarna för att man känner sig lurade. Förmodligen för att Klarna är lättare att komma i kontakt med än företaget bakom Vincini.
Men är det Klarnas fel? Klarna hanterar endast betalningen. Många verkar inte kunna skilja på eller väljer att inte skilja på säljare och betalningsförmedlare.
Att Vincini drar nytta av Klarna för att skapa trygghet råder det ingen tvekan om. Som utomstående kan jag tycka att Klarna borde vara mer måna om sitt varumärke och inte samarbeta med företag som är uppenbart oseriösa. Att de ska ha stenkoll på alla tusentals handlare och att alla produktbeskrivningar stämmer till 100% är för mycket begärt, men att de inte kastar ut en kund som är uppenbart oseriös efter att de fått detta påtalat och fått in flertalet klagomål som i detta fall är dåligt.
I svar på Trustpilot omdömen om just fallet Vincini skriver Klarna att man inte samarbetar med oseriösa företag och som kunder uppfattar som ”icke-trovärdiga”. Man skriver vidare att man kontrollerar varje butik innan man inleder samarbete och att detta kan granskas ytterligare om man får in tips. Men ändå verkar man inte ha avslutat sitt samarbete med Vincini när detta skrivs i slutet av juli 2021.
Av omdömen på Trustpilot att döma så har Klarna gått på Vincinis linje och inte godkänt anspråk på återbetalning. Ännu ett bevis på att bara för att du betalar via Klarna så betyder det inte att du får något extra skydd för dig som konsument.
Det Klarna skulle kunna göra är att tydligt skriva ut företaget bakom och dess kontaktuppgifter under betalningsprocessen. Men när alla bara trycker ”next – next” och inte läser villkoren hade det förmodligen inte hjälp jättemycket men det skulle ändå vara bra att man tydligt anger vem man faktiskt handlar ifrån.
Är Google och Facebook medskyldiga?
Man skulle även kunna hävda att om Vincini inte hade fått tillåtelse att annonsera hos Facebook och Google så hade förmodligen ingen hittat till webbshoppen och ingen hade blivit lurad. Men samtidigt, hur mycket kontroller kan de göra? Faktum är att i praktiken har kunderna inte blivit blåsta till 100%. De har fått varor skickade, även om det inte är den vara som de trodde att de hade beställt. Så ett rent luftslott är detta inte och det skulle förmodligen vara omöjligt för ett företag som Google att kunna fånga dessa aktörer som lever i en gråzon.
Vad finns det att lära av detta?
Framförallt, vem är det du verkligen handlar ifrån? Att Klarna sköter betalningen betyder i stort sett ingenting. Var vaksam på annonser på Google och Facebook, likställ dessa med telefonförsäljare. Om ett okänt företag hade ringt upp dig, hade du då köpt en trädgårdspall från dem? Dessa annonser får du hantera på samma sätt, du har ingen aning om vem som ligger bakom och om det är ett seriöst företag eller ej.
Minimum – kolla upp om det är ett svenskt bolag med organisationsnummer registrerat i Sverige. Du kan söka efter företagsnamn på antingen Ratsit eller Allabolag. Även Trustpilot som jag nämnt tidigare är en bra källa. Det tar bara några sekunder och kan spara mycket besvär.
Gör en prisjämförelse, finns samma vara att köpa hos andra e-handlare?
Kolla upp villkoren, vad gäller vid ångerrätt, vem står för returfrakten om du vill lämna tillbaka varan? Försök ta reda på vilket fraktbolag man använder och om det går att spåra leveransen.
Företaget i detta fallet är bara några månader gammalt och om de får allt för många klagomål kommer de förmodligen bara stänga ner eller byta till ett annat namn.
Uppdatering mars 2022
Sju månader senare märker jag att Företaget Vincini åter är på tapeten i media. Denna gång tar Sveriges Radio Plånboken upp fallet med trädgårdspallen. Kunden Bo Lundvik berättar nästan ordagant hur även han gått på ”bluffen” att få en väska när det var en pall han ville ha. Till skillnad från många andra gav han sig inte och till slut så verkar det nu alltså som att Klarna valt att avsluta samarbetet med Vincini.
Tragiskt att det skulle ta Klarna över 7 månader att avsluta ett samarbete med ett företag som uppenbart försöker vilseleda sina kunder. Detta borde man ha kunnat rett ut redan i juli 2021 när jag skrev publicerade detta inlägg.
Se detta som en läxa, bara för att Klarna står som betalningsförmedlare så betyder inte det att du handlar från ett seriöst företag, vill det sig riktigt illa så fan du få kronofogden efter sig om du försöker bestrida en faktura.
Vincini är borta från Internet – Livicy finns kvar
Adressen vincini.se leder inte längre till en webbshop. Den leder till ett Shopify konto som inte verkar vara konfigurerat. Även vincini.dk, vincini.shop och vincini.site har slutat fungera.
Intressant nog så fungerar livicy.se fortfarande. På den sidan står det att man kan betala med Klarna. Men när man väl kommer till betalningen så får det inte att betala. Som jag skrev tidigare misstänker jag att det förmodligen är samma personer som ligger bakom både Vincini och Livicy.
Efter ytterligare lite grävande så misstänker jag att Vincini inte bedrivit någon större verksamhet under de senaste månaderna. Omdömen hos Trustpilot duggade tätt förra sommaren hem har varit helt frånvarande under hösten och vintern. Att man blir utkastade hos Klarna är är givetvis sista spiken i kistan, men jag vill hävda att man var på fallrepet redan när trädgårdspallen var på tapeten. Gissningsvis har närmare 100% av deras kunder hittat dit via Googleannonser och liknande. Det är inte direkt som att man knappar in Vincini.se när man blir sugen att handla prylar till trädgården. Efter all dålig publicitet slutade man förmodligen att annonsera hos Google, eller kastade även Google ut dom?
Vilket som, det tar nog inte lång till innan holländaren i parhusvillan startar upp ett nytt företag med nya försök att lura kunder.
Vatten på en gås – inget verkar kunna få Klarna på fall
Konsumenten segrade till slut! Verksamheten hos bluffbolaget Vincini och alla dess sajter ser äntligen ut att ha upphört. Men det är tragiskt att det ska krävas kämpar som Bo Lundvik att behöva dra fallet hela vägen med överklagan. Lyssna gärna på inslaget i SR där de även talar med Klarnas communication manager Filippa Bolz som även hon beskriver fallet och förklarar att kunderna har blivit lurade att beställa en väska på grund av missvisande marknadsföring och det då skulle vara en del av förklaringen till att det tog så lång tid för Klarna innan man sparkade ut Vincini. Men den som var inne på sajten i juli 2021 kunde snabbt konstatera att det rörde sig om ett oseriöst företag som knappt gick att kontakta och det fanns inga uppgifter om vem som låg bakom företaget. Detta kunde man löst betydligt snabbare. Speciellt eftersom jag vet att många redan då hörde av sig till Klarna med att försöka få sina fakturor strukna. Om jag med min lilla blogg kunde snappa upp det så borde det märkts rejält hos Klarnas kundservice. Hon hade även lite svårt att ge svar på ett antal frågor från reportern, b.la. varför det tog så lång tid innan man stängde av deras kund. Hade man bara använt lite sunt förnuft så hade man kunnat undvika allt det här.
Men jag tror helt enkelt att man tyckte att Vincini var deras kund och stod således på deras sida. Långt efteråt har man insett att det kanske inte var så lyckad inställning. Det är inte första gången, och förmodligen långt ifrån sista gången man får läsa att Klarna gjort fel eller att man ”brustit” i sina rutiner.
Klarna skapar nya rubriker – Agnes Wold blir ID kapad
Som jag tagit upp i tidigare inlägg så verkar ingen skandal kunna rucka på tronen där Klarna sitter över betalningar. Nu senast skapades det rubriker ännu en gång när Corona kändisen Agnes Wold råkade ut för att någon använt hennes identitet för ett fakturaköp i ett dataspel. Detta skapade ett väldans rabalder, framförallt på Twitter. T.om. Sebastian Siemiatkowski ringde upp Agnes med förklaring och att hon skulle slippa betala fakturan hon fått. Även denna gång hade man till synes brustit i sina rutiner.
Men som sagt, efter några dagars storm verkar det hela vara bortglömt och Klarna kan fortsätta som ingenting hade hänt.
Finns det något som skulle kunna få kunderna att överge Klarna? Det verkar inte så – inget ser ut att kunna hota deras monopolliknande position som betalningsleverantör hos svenska e-handlare.