Jag har länge haft för avsikt att skriva ett inlägg om Speqta men aldrig kommit till skott, men nu känner jag att det är hög tid i.om. att man annonserat att man säljer Rahalaitos som man köpte så sent som januari 2020.
Uppdatering mars 2022: Den som hängt med senaste veckan har säkert märkt att det hänt grejer i kursen med en liten nätt uppgång på 64% – läs mitt nya inlägg där jag går igenom vad som hänt.
Mitt tidigare utkast hade rubriken ”velighet som affärsmodell?” den syftade på att bolaget bytt namn ett flertal gånger genom årens lopp. Från 203 Web Group till MyTaste (2015) till Speqta (2019). Sedan bytet till namnet Speqta har man iallafall lugnat ner sig på den fronten.
Men veligheten kring vad bolaget verkligen ska syssla med verkar bestå. Man har gått från fokus på MyTaste till Shopello och nu senast till Bidbrain.
Aktieägare sedan 2016
2016 började jag köpa MyTaste som bolaget hette på den tiden. Då var receptsajten MyTaste en stor affär för bolaget. Under december 2013 hade den 36 miljoner besökare. Information om vad som hänt med sajten efter det är inte helt enkel att hitta. Det ska jag försöka gräva i, att man inte längre basunerar ut antalet besökare tyder på att den lever en tynande tillvaro nuförtiden.
Redan på den tiden snubblade jag över ett antal sajter som man ägde men inte underhöll och som verkade fallit i glömska. Även idag verkar så vara fallet med ett antal sajter man äger.
Det som lockade var att det var ett bolag som höll på med webb, ett område som alltid intresserat mig. MyTaste var ett av få svenska börsbolag inom detta område på den tiden. Det har alltid varit ett av mina mindre innehav även om jag successivt ökat under årens lopp.
Men någon pengamaskin har det aldrig blivit. Tar man en titt på grafen de senaste 3 åren har aktien backat hela -36%. Ett av mina absolut sämsta innehav alltså. Är det nu man ska överge detta till synes sjunkande skepp eller kommer det nu äntligen vända när bolaget blir skuldfritt med 300 MSEK i kassan?
Produktportföljen
Speqtas fokus har skriftats under årens lopp, på senare tid har man lagt fokus på den egenutvecklade tjänsten Bidbrain. Men man har även att antal sajter som man driver. Bland dessa sajter kan man skönja en röd affiliate tråd även om den är rätt tunn. Det är en brokig skara sajter där där merparten tyvärr är av låg kvalité.
OutletSverige
Plattform där man kan följa olika märken och få erbjudanden. Svårt att uttala mig om denna sajten då man måste registrera sig. Från årsrapporten 2019 verkar det redovisade värdet vara 4,8 MSEK.
Kampanjjakt
Verkar ha fått sig ett ansiktslyft sedan jag var inne sist, vilket var länge sedan. Rabattkoden man fick till Lamp 24 fungerade vid en snabb test. Denna sajt får tummen upp. Redovisar värde 2019 var 25,8 MSEK.
Expressen Låneguiden
Låter imponerande när företaget berättar om sitt samarbete med Expressen. Men när man går in och kikar så är det mer eller mindre bara en simpel jämförelsesida av olika långivare.
En del av vad Speqta kallar Affilijet.
Shopello
Med Shopello verkar man inte ha gjort någon utveckling alls sedan jag först gick in på sidan för något år sedan. Det är väldigt låg kvalité på sökresultaten. Går man in på mode och sorterar på de dyraste får man upp ett antal Rolexklockor som pekar till Miinto och där kommer man till en sida som inte leder någonstans. Miinto har inte ens en enda Rolex till försäljning så det inger inget förtroende någonstans.
Varför rensar man inte upp? Eller utvecklar den. Det skulle lätt kunna bli en konkurrent till Pricerunner som för övrigt Klarna precis köpt för 9 miljarder.
MyTaste
Denna receptsajt som en gång var bolagets kronjuvel. Bolaget hette t.om MyTaste under en period. Var gick det snett?
Numera nämns inte ens MyTaste i rapporterna. Hur det går för sajten är inte så lätt att följa då den är inbakad i segmentet man kallar för Content & Comparison där en stor del av bolagets områden ingår.
Matklubben
Om man får gissa så går nog Matklubben bättre än MyTaste. Då är MyTaste ändå internationell så det förvånar mig.
Känns som man inte har uppdaterat den på år och dar utan endast fått puttra på av sig själv. Längst ner finns en copyright text med namnet MyTaste AB, det säger en hel del. Matklubbens twitterkonto har inte uppdaterats sedan 2015.
Man har även en väldigt basal forumdel som verkar heldöd. Verkar vara flera år sedan det senaste inlägget postades.
AllaAnnonser
100% av annonserna verkar vara från Blocket, varför gå via Allaannonser när man kan gå till Blocket direkt?
För samtliga sajter försöker jag få en uppfattning om hur stor trafik de får vilket inte är helt lätt att se. Men förvånande nog verkar denna sajt få en hel del trafik. Den syns i Similarwebs och hos Alexa har en betydligt bättre ranking än flera av de andra sajterna.
Vinklubben
Om man får tro bolaget själva så är Vinklubben en av de egna sajterna så gått bäst på senare tid. När jag tar en titt på sajten så får man ett bra första intryck, men innehållet känns rätt tunt får jag säga. Att vara medlem verkar endast innebära att man är med i ett simpelt nyhetsbrev.
Men jag kan de att det är en intressant plats för vinimportörer att annonsera på.
alltidrea.se
Söksajt som liknar Shopello. Lågkvalité rakt igenom. Ännu en sajt som inte hålls uppdaterad. Står att den ägs av myTaste AB. Det var ju bara 2 år sedan man bytte namn till Speqta. Adressen Birger Jarlsgatan stämmer inte heller.
låne-penger.com
Norsk lånesajt. Kopia av Expressen Låneguiden fast på norska. Så liten att Alexa inte har någon data alls.
lånakuten.com
En sajt som man förvärvade 2019 för 16 MSEK. Väldigt lik låne-penger.com. Inte heller här har Alexa någon data.
Affilijet
Under Affilijet har man samlat de mediahussamarbeten som man har i Sverige, Norge och Finland. Man har samarbeten med Expressen, Nettavisen, Aller media, Sanoma
Adtech
Ett segment inom Speqta där Shopello och Bidbrain ingår. Delen hade under 202 intäkter på 58 MSEK.
Mkt Buzz
En aktieapp som vad jag vet aldrig ledde till någon lansering. Varför är jag inte förvånad?
Förvånande däremot är att appen faktiskt finns att ladda ner från App store! Twitterkontot har man däremot inte twittrat sedan 2015.
Jag provade att ladda ner appen och den fungerar väl nästan, diskussionerna man kan läsa kommer från Avanza forum och är up-to-date. PM delen är däremot inte uppdaterad sedan 4 år tillbaka.
Bidbrain (bidbrain.com)
Lanserades under januari 2020. Det är denna del som man hoppas mest på i framtiden. Bidbrain är ett AI-verktyg som man erbjuder som SaaS tjänst och där man vänder sig till digitalbyråer och e-handlare.
Med Bidbrain kan man optimera sin annonsering i Google shopping ads. En marknad som värderas till 70 miljarder USD.
Än så länge är inte tjänsten lanserad fullt ut, men den har stor potential som den slår igenom. Jag tycker man borde ha kommit längre på de nära två åren sedan lansering.
En annan nackdel är att man sitter i knät på Google, helt plötsligt kanske Google för för sig att göra någon ändring som dödar nyttan med Bidbrain totalt.
Rahalaitos
31 januari 2020 förvärvade man Eone OY som äger Rahalaitos, Finlands största onlinevarumärve inom låneförmedling. Initiala köpeskillingen var 23,5 MEUR. Vid köpet hade Eone OY en omsättning på 149 MSEK.
När köpet offentliggjordes höjde man lite på ögonbrynen. Dels för att detta var det absolut största förvärvet man gjort men också att man nu gick ifrån den tidigare traditionella affiliate verksamheten till att bli låneförmedlare. Köpet gjorde att bolagets omsättning fördubblades. Men någon större reaktion på aktiekursen blev det inte.
Sociala Medier
Ett område där man verkligen ligger efter är sociala medier. De flesta av bolagets sajter har egna Facebook, Instagram eller Twitter konton. Men den gemensamma nämnaren är att de inte har uppdaterats på flera år.
SEO
En gemensam nämnare som jag ser bland deras sajter är att de försöker driva SEO juice till deras Expressen sajt genom att länka till den från flera av se sajter man driver. Inte jättesnyggt gjort direkt.
Appar
2014 skickade man ut en nyhet om att MyTaste appen var etta på Appstore, Vad som hänt appen efter det är lite av ett mysterium. För idag verkar det inte ens som att appen finns längre, den går iallafall inte längre att ladda ner från App store. OutletSverige var en annan app som man lanserade men som man verkar ha övergett.
Speqta värderas som en korvkisk
Mindre än två år efter det stora finska köpet, meddelar man den 11 november 2021 att man säljer Rahalaitos till Sambla Group för maximalt 48,4 MEUR. Rahalaitos blev en mycket lyckad affär som medför att Speqta får nästan 300 MSEK i kassan. Inte ens detta besked får marknaden att hoppa jämfota. Aktien fick förvisso ett rejält skutt upp men marknaden verkar inte övertygad nu när man dragit ett streck för de befintliga finansiella målen.
2020 hade man ett mål att omsättningen 2022 skulle vara 600 MSEK med minst 20% EBITDA marginal. Efter försäljningen är det naturligtvis logiskt att man behöver ta fram nya mål.
Med ett börsvärde på 296 MSEK är den befintliga verksamheten värderad som en korvkiosk som någon skrev på twitter. Före köpet av Rahalaitos hade man 2019 en omsättning på 101,9 MSEK.
Hur kommer det gå framåt, kommer man kunna göra om tricket om ett superförvärv eller var detta köp bara tur? Förvärv man gjort före Rahalaitos har varit små och inte lett till någon succé.
Aktien har harvat runt 4 kr sedan mars 2020
Jag jag skrev tidigare har aktien inte gjort oss aktieägare speciellt glada under de senaste åren. Omsättningen är generellt låg och är ingen större favorit hos Avanza även om intresset ökat efter att Optimizer Invest gick in i bolaget som huvudägare 2018. Sedan mars 2020 har aktien varit som fastlimmad runt kursen 4 kr. Före nyheten om försäljningen av Rahalaitos var den nere på låga 3,50. Nu när kapital per aktie är samma eller t.om. högre än dagens kurs så börjar man fundera vad som kommer hända med kursen framöver. Om inte annat borde det bli ett golv för aktien även om man kan tro att så redan har varit fallet sedan mars 2020.
Är detta öppet mål eller sista spiken i kistan för Speqta? Själv kommer jag nog avvakta lite framåt även om det till viss del känns lockande att öka innehavet rejält nu. Men så går man in på deras olika sajter och ser att det mesta är ren skräp, då känns det inte lika lockande längre.
Men som sagt
Dagens börsvärde: 296 MSEK. Kassan blir nästan 300 MSEK efter affären. Risk Reward ser väldigt fördelaktig ut just nu.
För att kursen verkligen ska lyfta vill det nog till att man lyckas med sin satsning på Bidbrain. På pappret låter det bra, men än så länge har det varit mycket snack och liten verkstad.
Med hopp om att få återkomma i frågan. Ingen blir gladare än jag om detta kommer visa sig vara världens turnaround case, men som aktieägare får man se upp med ”Confirmation bias”.