Ska du ut på en långflygning, men lockas inte av att sitta inklämd i en ekonomistol under +10 timmar samtidigt som du inte lockas av att betala över 30 000 kr för en businessbiljett? Då kan premium economy vara lösningen för dig. Mer utrymme och fler perks än vad du får i ekonomi, men till halva priset mot business. Låter inte så tokigt eller hur. Det verkar även flygbolagen anse – fler och fler börjar införa denna klass.
Här följer en genomgång vad du får på respektive bolag.
SAS Plus
SAS kallar sin ekonomiklass premium för SAS Plus. Eftersom SAS har ett begränsat långdistansnät så är det första man bör reda ut vart man kan ta sig med SAS. Från Arlanda kan du flyga till Chicago och New York. En ny linje till Hong Kong öppnar till hösten. Från Köpenhamn flyger man till San Francisco, Chicago, New York, Washington, Tel Aviv, Beijing, Tokyo, Shanghai.
På pappret så får man väldigt mycket mer i Plus än i vanlig ekonomiklass. Faktum är att det är inte många punkter som skiljer mellan Plus och Business. Den största skillnaden är naturligtvis att du får en betydligt bättre stol som kan bli ”fully flat” i deras nya bunsiness class. I business får du även checka in två väskor på 32 kg mot 2×23 kg i plus (1x23kg i ekonomi).
Maten skiljer en hel del, och här har även SAS fått en del kritik eftersom det många gånger är oklart vad som egentligen ingår. I plus får man iallafall en middag som består av förrätt och varmrätt, dessert och kaffe. Du får även drink och snacks i samband med serveringen, det är även en servering före landning.
Flera fördelar före boarding
Hårdvarumässigt håller man sig vid standardmåttet 38″ i seat pitch. Jag hade gärna sett att man stack ut lite mer i.om. att man nyss lanserat en helt ny kabin. Skärmen på 12″ är iallafall ett tecken på att man iallafall inte hamnat i en gammal sliten layout. Även om man inte sticker ut på något speciellt sätt inne i kabinen så levererar man flera fördelar före boarding. Du får all prio du kan tänka dig, prio check-in priotaggat bagage och prio boarding. Sådant är alltid uppskattat. En punkt som man är ensamma om är att du kommer in i loungen gratis. SAS verkar erbjuda en stabil produkt med sin nya kabin. Man ska kanske ge dem en chans.
Lufthansa Premium Economy
Lufthansa är sena till matchen när det kommer till detta relativt nya påfund som denna klass ändå är. Hursomhelst så har man gjort sin hemläxa ganska väl och man levererar en helt okej produkt. Redan före du kommit ombord så kommer du uppskatta produkten.
Med Lufthansa får du nämligen möjlighet att besöka deras lounge mot en avgift. Möjligheten att komma in i loungen med premium economy biljett är det knappt någon annan mer än SAS som erbjuder. Bagagevikten är ett annat område där man är generös – 2×23 kg. Väl ombord får du välkomstdrink och maten serveras på riktigt porslin. Enligt uppgift är maten samma som i economy vilket är lite trist. Stolen med en seat pitch på 38″ är tämligen standard. Stolsbredden är däremot en av de smalaste med bredd på 18.7″ i bästa fall. Skärmen är däremot större med 11-12″.I likhet med många konkurrenter så har endast första raden benstöd. Övriga får nöja sig med fotstöd.
Lufthansas flygplansflotta är en salig blandning. Detta kan bli till en nackdel för dig som väljer att boka premium economy. Råkar du hamna på en Boeing 747-8 så är kabinen nämligen inte separat från ekonomiklass utan är inklämd mellan två sektioner av ekonomiklass vilket enligt några rapporter gör att personer från ekonomiklass flyttar till ett premiumsäte. Låter föga kul om någon åker snålskjuts för något som du betalat extra för.
Jag var till en början positiv till Lufthansas produkt och trodde de skulle hamna i övre skiktet. Men ju mer jag läser på ju mer tveksam blir jag. Detta kommer inte bli mitt förstaval om jag skulle boka en premiumbiljett.
British Airways World Traveller Plus
World traveller plus kallar BA sin premiumklass. Detta är faktiskt en produkt som jag provat. Det var på en Boeing 777 mellan Singapore och London. Givet att detta var ett nattflyg på över 13 timmar var naturligtvis ett bra utgångsläge att lyckas få ordentligt med sömn. Det extra utrymmet och andra små detaljer förhöjde verkligen upplevelsen och gjorde att 13 timmar gick förvånansvärt snabbt. Detaljer som jag uppskattade var att maten som serverades på riktig porslin kändes som ett stort sort steg uppåt mot vanlig ekonomi. Det formade nackstödet är en annan detalj som jag uppskattade vilket gjorde det lättare att sova.
Hårdvarumässigt hamnar man inte i topp. En seat pitch på 38″ är samma som många konkurrenter men är samtidigt den lägsta siffran. Med en sätesbredd på 18.5″ hamnar man inte heller i toppen. Men det ändå ingen bottensiffra. Både SAS och Lufthansa har tex. smalare säten. I likhet med många konkurrenter så är det första stolsraden man vill åt. Då får du benstöd och extra utrymme. Övriga rader har benstöd, något som jag upplevde som klart bättre än ingenting.
Klent med fördelar före boarding
Några perks före boarding är inte att räkna med. WP+ har ingen prio vid check-in och inte heller någon prio vid boarding. Inte heller något priotaggat bagage. Något positivt med BA är dock att man relativt enkelt kan bli silvermedlem i deras bonusprogram Executive Club, då får du både loungeaccess och prio boarding. På pappret hamnar man inte i topp, och i takt med att utvecklingen av vanliga ekonomiklass hos många bolag går framåt där man b.la. erbjuder USB-kontakt, eluttag och allt bättre underhållningssystem så är det snart inte mycket som skiljer. Förutom på en punkt, extra utrymme. För min egen del kan det vara värt en hel del extra på en långflygning.
Singapore Airlines Premium Economy
Singapore Airlines premiumprodukt är helt nylanserad. Premiärrutten mellan Singapore och Sydney skedde nu i dagarna i samband med att Singapore fyllde 50 år. Som ett av världens bästa flygbolag med en helt ny produkt så förväntar man sig något utöver det vanliga. SIA gör oss heller inte besvikna. Bland annat sticker man ut genom att bjuda på champagne. Även stolen är en av de bästa i klassen med en full-hd skärm på 13.3″ och en recline på 8″. Första raden är där du vill sitta då dessa stolar har stöd för benen. Även sittdynan går att luta uppåt i framkant vilket gör dessa stolar bekvämare än övriga i kabinen. I och med att denna produkt är helt nylanserad tycker jag att man borde införa benstöd även för övriga stolsrader. Maten är ett annat område som sticket ut. Den kan du förboka genom ”book the cook”.
Flyg från London
Under hösten kommer du börja kunna flyga med denna klass från Europa till Singapore. Första rutten kommer gå från London. Senare tillkommer även Paris, Frankfurt och München. I slutet av året kan man även åka från Zürich. Fån Singapore finns sedan anslutningar till Hong Kong, Shanghai, Tokyo, Sydney och Auckland.
Singapore levererar helt klart en bra produkt. Nackdelar som jag kan hitta är att du inte får tillgång till lounge och det är svårt eller omöjligt att boka dessa biljetter via hemsidan utan man får kontakta dem.
Qantas Premium Economy
Qantas premium economy är en av de bästa på marknaden. Du får prio check-in, prio boarding och bagaget får väga hela 40 kg! Föredömligt, värt att notera så får en väska inte väga mer än 32 kg. Väl ombord får du en välkomstdrink, dock ej Champagne. Saknaden av skumpa vägs upp av australiensiskt vin samt att maten serveras på riktigt porslin. En nyhet är att maten kan förbokas genom ”Select on Q-Eat”.
Stol med benstöd
Stolen skiljer sig en del från konkurrenterna. Samtliga stolar har benstöd, något som endast brukar finnas på första raden hos konkurrenterna. Bredden är 19.5″ med en seat pitch upp till 42″. Skärmen på 10.6″ är inget att skryta om. Man sticker däremot ut genom placeringen av skärmen, vilken sitter fast i armstödet. I vanliga fall brukar endast skärmarna på första raden sitta i armstödet, men i detta fallet gäller det alltså för samtliga rader. Sammantaget får man en produkt som är bland de bästa. En produkt som jag inte skulle ha något emot att få prova.
Air New Zealand Premium Economy
Air New Zealand är det bolag som utan tvekan sticker ut mest i klassen. Med deras udda stolslösning Spaceseat har de vunnit pris av Skytrax i klassen bästa premium economy. Även i vanlig ekonomiklass kan nämnas deras Skycouch som de är ensamma om vilket kan omvanlda tre säten till en soffa.
Deras Spaceseat har flera unika egenskaper, främst skalkonstruktionen som mer liknar stolar som man hittar i business class. Lösningen är speciellt optimal för par som tillåter att man kan sitta och äta vända mot varandra. Men för de som åker ensamma så finns även ett mer anpassat sätespar för dessa resenärer närmast fönstret.
I några videoklipp man hittar på nätet så ser konceptet helt bekvämt ut, man kan även hitta kommentarer som säger att stolen inte lutar lika mycket som andra bolag. Att kunna sova bekvämt att absolut främsta anledningen till varför jag själv skulle välja premium över vanlig ekonomi. Hursomhelst är det kul att se ett bolag som vågar gå sin egen väg.
Turkish Airlines Comfort
Turkish är ett annat bolag som vunnit flera priser hos Skytrax. Framförallt för deras mat. Ett antal artiklar från 2013 antydde att deras premium var på väg bort, med argumentet att kännedomen om produkten var dålig bland deras kunder och att deras främsta konkurrenter från mellanöstern saknar denna klass. Detta verkar inte ha hänt, på deras hemsida så finns comfort klassen med i allra högsta grad. En klass som är tillgänglig på deras B777-300.
Hårdvaran är bäst i klassen
Hårdvarumässigt är de bland de bästa i klassen. Seat pitchen är imponerande 46″ vilket syns på bilderna, endast Norwegian kan mäta sig med den siffran. Även lutningen på stolen med 8.8″ är en av de bästa på marknaden. Stolsbredden är inte fy skam den heller med 19.5″.
Det tråkiga med Turkish är att du inte får prio incheckning och att bagagevikten är urusla 20 kg – samma som i ekonomi. Reglerna för bagage är även väldigt krångliga då de skiljer beroende på vilket land man flyger ifrån. Flyger du från Egypten får du ta med dig hela 50kg t. ex.
Cathay Pacific Premium Economy
Cathay som haft sin premium klass sedan 2012 levererar en stabil produkt. Du får prio check-in och barding före ekonomiklass. Även om du får ta med ber bagage än vanlig ekonomi så är den snålt tilltagen, endast 25 kg, 5 kg mer än i ekonomiklass. Som jämförelse så får du med närmste konkurrenten Singapore Airlines ta med dig 35 kg. Hårdvarumässigt befinner man sig i mittenfåran. Du får en seat pitch på 38″ vilket är det vanligaste bland bolagen i premiumklassen. Bredden varierar bland de olika flygplanstyperna, men är som bäst 19.5″ i en Boeing 777. Benstöd finns endast i första stolsraden, övriga får nöja sig med fotstöd.
Det ryktas om att Cathay kommer lansera en ny stol i samband med nya Airbus A350 som man kommer få leveranser av under 2016. Förutom en välkomstchampagne så kommer maten förmodligen inte vara något värt att instagramma. Den serveras från plastförpackningar vilket aldrig kan ge samma premiumkänsla som riktig porslin. Plastbestick slipper du iallafall.
Japan Airlines
JAL och premiumekonomi kan vara lite förirrande då man har två olika varianter. Den första varianten heter Sky Shell. När man läser att den vann good design award 2008 förstår man att den har några år på nacken. Vad man får är en seat pitch på 97 cm, 20% mer utrymme mot vanlig ekonomi. Denna stol används mellan Tokyo-Bangkok och Tokyo-Hong Kong. Som namnet antyder är det en skalkonstruktion med benstöd som fälld ut när du lutar solen bakåt, det finns även fotstöd, dock ej på första raden. Vidare finns även eluttag. Detta var den första skalstolen i klassen när den lanserades 2007. Men nu åtta år senare märks det inte mist på skärmen på 9 tum att man inte ligger i framkant längre.
Det positiva är att man gjort något åt detta och lanserat en ny stol som man kallar för Sky Premium. Men denna stol har man ökat seatpitchen med 10 cm. samt bredden med 3 cm. Själva stolen glider fram 7 cm längre än föregångaren. Även fotstödet har man gjort om. Skärmen är utökad till 12.1″. Mer som är värt att nämna är att man nu även får ett USB-uttag. Mellan stolarna finns en liten skärm för mer enskildhet. Till sist har stolen även läslampa. Stolen är kanske inte lika revolutionerade som den föregående möjligen var på sin tid, men den är ändå så pass bra att den kan ge övriga en match om titeln.
Samma mat som ekonomiklass – trösta dig med skumpa
Tyvärr ligger man inte i topp när det kommer till maten, den skiljer sig inte speciellt mot vanliga ekonomiklass. Det du får extra är nudelsoppa. Men du kan alltid trösta dig med lite GARDET Brut Tradition N.V. Champagne. Resekittet innehåller det vanliga, ögonmask, tandborste, tandkräm, öronproppar m.m. Det som höjer ögonbrynen något är att du även får tofflor. Det som gör JAL till en stark kandidat är att du även får flera fördelar innan du kommit ombord, dedikerad check-in, prio bagage samt att du får komma in i loungen på Narita. Loungeacces är det inte många andra bolag som erbjuder.
Air France Premium Voyageur
Du kan checka in två bagage med på vardera 23 kg. Vid check-in får du tillgång till SkyPriority. Loungen kan du komma in på mot avgift. Likt flera andra bolag så är det ganska få säten i denna klassen, 3-6 rader. Sätet är en skalkonstruktion och erbjuder enligt uppgift 40% mer plats än i vanlig ekonomi. Stolen har även nackstöd vilket är justerbart samt benstöd. Vidare har man även eluttag, USB-uttag och läslampa. Skärmen är 12″ och seat pitchen 38″. Du får även ett resekit vilket får ny design var sjätte månad.
Trerätters
Eftersom det är franskt bolag vi talar om så väljer man att satsa en hel del på maten. Vilket består av en trerätters med två olika val som huvudrätt. I dryckesväg finns naturligtvis både Champagne och vin att välja på. Dessa är utvalda av sommelier Paolo Basso. Även om besticken är designade så är de fortfarande i plats, vilket är lite trist. På det hela taget verkar det vara en stabil produkt, just att man får bättre mat ser jag som ett stort plus.
China Airlines Premium Economy
China Airlines nya premium ser riktigt skaplig ut. Ännu ett bolag som valt skalvarianten på stolarna. Då jag själv inte har provat på denna typ av stol kan jag inte svara på ifall dessa är bättre eller sämre än den vanliga stolstypen. De har ett antal fördelar så som benstöd på samtliga rader samt att ditt utrymme inte påverkas om den som sitter framför väljer att luta ryggstödet bakåt. Det som gör mig en smula tveksam är om man får lika mycket lutning som i en traditionell variant. Att kunna sova är en av de viktigaste punkterna trots allt när man flyger långa sträckor så man kan minimera jetlaggen när man kommer fram, det är mycket värt.
Åter till stolen, den är väldigt lik andra bolag som valt denna typ. Seat pitch 39″ och skärmen är på stora 12.1″ så det märks att det är en modern produkt. Vidare har den även de vanliga finesserna som man kan förvänta sig idag så som eluttag, USB-uttag och läslampa. Stolen går även ut en bit vid lampan vilken skapar lite mer avskildhet mot stolsgrannen. En ovanlig detalj är att bältet har airbag, det brukar man inte hitta i ekonomiklass. På 777-300ER har man hela 60 platser premiumekonomi vilket är ovanligt många. Det är t.om. fler än antalet platser i Business Class som är 40 till antalet.
För dig med mycket bagage
Detta är uppenbarligen en klass man tror på hos China Airlines. Du får checka-in 5 kg mer bagage än i vanlig ekonomi. Information om maten är inte helt lätt att hitta, att man inte lyfter fram detta är väl ett tecken på att den förmodligen inte skiljer sig markant från vanlig ekonomi. Inte heller information om prio check-ing och boarding är lätt att hitta. Men enligt en rapport kommer du få detta. Även om den hårda produkten är i absolut toppklass och priserna förmodligen är attraktiva så är detta ändå inte ett bolag som jag skulle välja i första hand. Högst troligt kommer det innebära en anslutning i Kina, och även om man infört 72-timmars visum på vissa flygplatser kan det ändå innebära en del huvudvärk, något jag gärna undviker.
Virgin Atlantic Premium Economy
Kände du till att det var Virgin Atlantic som införde klassen premium ekonomi 1992? Med så lång erfarenhet av denna kabinklass så undrar man hur väl de står sig i konkurrensen. Jo, på pappret ser det ut att vara en riktigt trevlig produkt. Du får all prio du kan tänka dig (check-in, bagage och boarding), välkomstdrink och maten serveras på riktigt porslin. Där man sticker ut lite extra är bredden på sätet vilket är hela 21″, flera av konkurrenterna ligger på 19.5″.
Den största nackdelen med Virgin Atlantic är att det är nästan omöjligt att boka en biljett med dem som svensk. Eftersom de inte är med i någon allians så kan man inte boka något anslutningsflyg från Sverige, i så fall får du boka det på en separat biljett hos något annat bolag och så äventyrslystna är nog inte den normala resenären. Skulle flyget bli såpass försenat att du missar din anslutning så har du rejäla bekymmer, och någon ersättning kan du se i stjärnorna efter. Det är också ett litet bolag så du har inte så många destinationer att välja mellan.
London som bas
Råkar du redan befinna dig i England (främst London) så kan absolut Virgin Atlantiv vara ett alternativ, främst om du vill åka till USA som är deras fokus. Vill du österut så är dina alternativ begränsade till Lagos, Johannesburg, Dubai, Delhi, Shanghai och Hong Kong.
Virgin Australia
Att kusinen till Virgin Atlantic, Virgin Australia även flyger internationellt är det kanske inte alla som känner till. Men det gör man iallafall (Los Angeles och Abu Dhabi) och det är på dessa linjer som man kan åka i premiumekonomi.
Stolen är 49.5 cm bred, du får 15.24 cm mer benutrymme än vanliga ekonomi, lutningen på stolen är 20.3 cm. Skärmen är på 10.6″ och innehåller det prisbelönta systemet Red. Resekittet innehåller produkter från REN. Hörlurarna som erbjuds är av brusreducerande modell. När du smuttar på pre-flight drinken så kan du le år att du fått prio check-in och prio boarding. Maten består av en trerätters så på den fronten ligger man över snittet. Någon Champagne har man inte, däremot finns australienska viner.
ANA All Nippon Airways
När Japan Airlines har en klass för premiumekonomi vill den lokala konkurrenten ANA naturligtvis inte vara sämre. Dedikerad check-in, priotaggat bagage, prio bag-drop samt loungaccess är saker som får dig på bra humör. Stolen har en seat pitch på 38″, eluttag, USB-uttag samt läslampa. Ska man ta jämförelsen med JAL vidare liknar stolen mer JALs gamla variant så här ligger man alltså efter.
Resekittet liknar även det JALs till stor del, även tofflorna följer med vilket verkar vara något som speciellt de japanska bolagen har en förkärlek till. Inte mig emot. Något som man verkar vara ensamma om däremot är att det även följer med ett skohorn, smart! Maten är samma som i vanliga ekonomiklass, inte jättekul med andra ord. Det du får extra är en dessert som kommer från business class. Även vinerna kommer därifrån. Någon Champagne hittar man däremot inte. Summa summarum en produkt som hamnar mittemellan, inte jättedålig, men heller inget förstahandsval.
EVA Air
Kabinklasser är något som EVA inte har brist på, man har hela fem stycken! Royal Laurel, Premium Laurel, Business Class Elite Class samt Economy Class. Värt att notera är att man inte har någon riktigt förstaklassprodukt, de tre förstämda är alla olika typer av affärsklass där Royal Laurel är den nyaste.
Elite Class är då vad man kallar sin premiumprodukt. Steget upp från vanlig ekonomi är inte jättesort. Hårdvaran består av en stol med seat pitch på 38″, bredden 19.5″, skärmen 11″. Det finns även eluttag och USB-uttag. Layouten är 2-4-2 så det är inte lika trångt som i boskapsklassen. Maten är samma som i ekonomi med vissa små skillnader. Någon Champagne är det inte tal om. . De omtalade tofflorna delas ut även här. Utöver det ordinarie resekittet får du även en flaska vatten. I bagageväg får du ta med dig 5 kg mer än ekonomi. Sammanfattningsvis är detta en produkt som hamnar i bottenskiktet.
Aeroflot Comfort Class
Du får checka in extra bagage, 2 x 23 kg. Stolen är av skaltyp med en seat pitch på 38″ och 49 cm bred, du får även USB-uttag, eluttag samt läslampa. Den är av samma modell som Air France använder. Maten är i klass med business, serveringen andas däremot ekonomiklass. Det finns väldigt lite information om denna produkt, kanske beror på att den är relativt ny, men även att Aeroflot kanske inte är ett så vanligt bolag att åka med för resenärer utanför Ryssland.
Finnair Economy Comfort
Economy Comfort på Finnair är ingen riktig premiumekonomi. Anledningen till att jag väljer att ta med den här är att det är ett bolag som många svenskar åker med, speciellt till Asien, så det är intressant att se vad de erbjuder. Vad man får är 8-13 cm extra benutrymme. Istället för vanliga hörlurar så får du en brusreducerande variant. Man får även ett litet resekit som består av sovmask, öronproppar, sockor samt tandborste och tandkräm. Utöver detta får man även prioboarding samt man får stiga av tidigare då dessa platser finns framför vanliga ekonomiklass.
Det positiva man kan nämna om denna produkt är att den inte kostar så mycket extra ca 600-700 kr. Just nu kan få få Economy Comfort för 15000 poäng (ordinarie 23000 poäng), Å andra sidan om det bara är benutrymmet som du är ute efter så kan du boka en plats vid nödutgång för en hundralapp mindre. Överlag är man rätt pigga med extra avgifter, plats på första raden 350 kr, gång eller fönsterplats 200 kr.
Alla bolag är inte med på tåget
Även om fler och fler bolag har infört denna klass så finns det de bolag som håller sig undan premium ekonomi. Detta gäller främst Gulfbolagen Qatar, Emirates och Ethiad där trenden snarare går mot att införa ännu exklusivare klasser. Men en tid då flygbolagen försöker övertrumfa varandra i kreativitet över extra avgifter känns en premiumklass som man kan ta extra betalt för helt rätt. Framtiden får utvisa om trenden kommer hålla i sig.
Jag hoppas att du efter denna genomgång har fått en lite bättre bild på vad man kan förvänta sig att få med en produkt i premium ekonomi. . Som exempel kostar Paris-Tokyo t/r under februari med Singapore Air 13 355 kr i vanlig ekonomiklass. För premium får du hosta upp 21 700 kr. Om det är värt 8345 kr extra eller inte kan nog bara du själv svara på. Som jämförelse kostar samma resa i business class 44 877 kr och 74 115 kr i first class. Om man ser det som att det är 70% billigare än First så svider det kanske inte lika mycket.
World Traveller plus hos British Airways har jag som sagt provat och även om den inte kan slåss om förstaplatsen så ger jag den ändå tummen upp. Det är absolut en klass som jag överväger vid långflygningar. Faktum är att jag kommer prova premiumklassen på ett annat bolag inom kort så det kan finnas anledning att återkomma i ämnet.