Sök

Summering av mitt reseår 2012

Hög tid att göra en summering av resandet under 2012. Det blev ett helt okej år resemässigt för min del. Tre stycken lite längre resor kan jag föra in i protokollet.

Vi är har redan kommit en bra in på 2013 så det är hög tid för mig att göra en summering av mitt resande under 2012. Det blev ett helt okej år resemässigt för min del. Tre stycken lite längre resor kan jag föra in i protokollet. Helt okej tycker jag.

Mest nöjd är jag över resan till Nice som jag bokade så sent som 26 timmar före avresa. Det sistaminutenbeslutet ångrar jag inte. Dock så kan jag konstatera att när jag nu räknar ihop mina reseutgifter för året inser jag att jag förmodligen hade kunnat sparat en hel del pengar om jag varit ute i god tid. Så för 2013 har jag bestämt mig för att det ska bli bättre planering. Då kan jag förhoppningsvis se fram emot fler resor längre bort för samma pengar!

Prag

Så här i backspegeln kan jag konstatera att reseåret kom igång väldigt sent under 2012, först under juni blev det en weekend till Prag. Budapest var även uppe på tapeten ett tag men till slut så föll det på just Prag. Jag kan konstatera att Prag var ett väldigt lyckat val. En riktig trevlig stad med mycket gammal arkitektur att titta på. Det kändes som att man hade färdats tillbaka till riddartiden med borgar och fästingar. Påminner lite om Edinburgh i den aspekten.

Petrinparken

Av en händelse så sammanföll det med EM i fotboll. På torget i gamla stan hade de smällt upp en storbildsskärm där man kunde följa matcherna. Samma dag som jag var där så mötte man Ryssland, en match som Tjeckien dessvärre förlorade med 1-4. Man märkte även att Prag verkar vara ett populärt ställe för britter att åka och festa loss.

Prag är lagom stort och mycket promenadvänligt. Som av en slump upptäckte jag även Petrinparken som är en jättelik park som ligger på en kulle. För att ta sig hela vägen upp krävs tid bra skor och rejält med krafter. Jag hade några riktigt trevliga dagar där jag åt och drack gott. Är du sugen på italienskt så kan jag rekommendera Pasta Fresca. Observera att de även har bord en våning ner. Där nere finns det även en ganska häftig vinkällare.

Most Legii, inte lika känd som Karlsbron men väldigt fin den också!

Nice / Franska Rivieran

Några dagar in på min semester kom jag på att jag måste göra någonting av den här sommaren. Om jag inte tar tag och åker iväg någonstans så kommer jag ånga det och tycka att hela min sommarsemester varit bortkastad. Inte hade vi så väldans bra väder heller. Då jag gillar snabba lyxbilar, stora vräkiga båtar och tackar inte nej till hav, sol och värme så såg det på pappret ut som att Franska rivieran skulle vara det perfekta valet. Man har ju sett en och annan bild från Monaco och fått sig en uppfattning om vad det verkar vara för ställe. Eller så har man tittat på sändningar från Monacos Formel 1 om inte annat.

Så efter en lång natts webbsurfande och prisjämförande så slog jag slag i saken och bokade en resa till Nice! Knapptryckningen på boka-knappen 33 timmar före avresa kan ha varit ett av mina bästa beslut under hela året.

Två olika hotell

Boendet blev en kombination av bonus-natt på Radisson samt ett ”Top secret hotel” på Resfeber. Att det blev Grand Hotel Aston hade jag redan med lite detektivarbete klurat ut före bokningen. Två bra deals på boendet får man allt säga. Radisson Blu Nice ligger precis nere vid strandpromenaden medan Aston ligger centralt inne i staden. En perfekt kombination av båda världar. Utanför Aston pågick det förvisso världens byggnadsarbete och jag hörde en annan gäst som var allt annat än glad nere i receptionen. Men mig störde det inte nämnvärt. Inte så trevligt när man låg uppe vid takpoolen kanske men där var jag inte så mycket.

Radisson Blu Nice

Stilen i Radisson gick åt det utflippade kitchiga hållet. Inte vad man är van vid att se hos den kedjan. Just mitt rum var ett standardrum och hade en och annan skavank. B.la. höll luftkonditioneringen ett fasligt liv. De skulle behövt lite renovering helt klart. Möjligen skulle man kanske slagit till på en uppgradering så man fick havsutsikt. Men bara för en natt så spelade det inte så stor roll för min del. Hotellet stod även för buss de fyra kilometerna in till centrala Nice om man var sugen på det. De hade bra frukost och en trevlig pool på taket. Man har även en privat liten strandremsa. Aston har å andra sidan i mitt tycke ett perfekt läge, centralt och krypavstånd från krogarna inne i gamla stan. Busshållplatsen till Monaco ligger även den bara några meter bort. Det enda som ligger lite avsides är järnvägsstationen om man vill utforska rivieran vidare och åka till t.ex. Cannes eller Antibes. Det går även tåg till Monaco för den delen. Man jag tycker du ska ta bussen iallafall på vägen dit. Fascinerande miljö när bussen slingrar sig längs bergssidorna.

Kombinera flera hotell på samma destination är är helt klart värt att fundera på att göra fler gånger.

Promenade Des Anglais

Definitionen av den perfekta strandpromenaden! Jag blev förälskad i detta långa promenadstråk som sträcker sig från flygplatsen in till centrala Nice. Överallt fanns det människor som cyklade, åkte inlines och sprang. Jag blev genast sugen att knyta på mig joggingskorna och ge mig ut på en runda, det händer inte ofta. Tiden jag fick på mina 5 km var riktigt bra för att vara mig. Men så var jag riktigt trött och svettig efteråt av att springa i värmen också.

Efteråt ångrar jag att jag inte tog ett pass och sprang från mitt första hotell bort mot flygplatsen. När jag satt i på mitt flyg på hemvägen såg jag otaliga privatjets uppradade precis där strandpromenaden börjar. Efter 30-40 så tappade jag räkningen. Även om man förmodligen inte hade kunnat komma riktigt nära eller hade kunnat sett nått så hade det ändå varit intressant.

Monaco

Jag måste säga att Monaco gjorde mig inte besviken! Det var nästan precis så som jag hade föreställt mig det. Möjligen var det ännu mindre än vad jag hade trott. Det var också kul att se de platser i verkligen som man sett på TV under Formel 1. Till Monaco blev det endast en dagsutflykt. Men det räckte faktiskt till, under den tiden han man gå runt hela furstendömet.

Annons
Galna Monaco med yachts och lyxbilar överallt!

Cannes

Lyxbilar längs La Croisette - Check!
Lyxbilar längs La Croisette – Check!

Cannes föll mig inte riktigt i smaken. Ja, det dräller av lyxbilar längst strandgatan La Croisette. Ja, här finns både lyxhotell och märkesbutikerna står uppradade för den shoppingsugne. T.om. stora yachts finns här att beskåda. Men man fick ändå känslan av att det var något som fattades. Stranden var inte så mycket att hurra över i mitt tycke. Stora delar var dessutom avspärrade till de stora hotellens fördel där man fick betala hutlösa pengar för att utnyttja. Endast två mindre remsor på vardera sida av stranden var publik och gratis att använda. Det mesta kändes mest påklistrat inte inte riktigt genuint. Men jag är glad att jag fick syn på lyxyachten Diamonds are forever och kunde ta några kort innan batteriet i kameran dog. Den var riktigt stilig. En av de snyggaste som jag sett tror jag bestämt.

Diamonds are forever
Diamonds are forever – 200 magnifika fot från italienska Benetti.

London

Man skulle kunna säga att ett reseår för mig inte är komplett om jag inte har gjort en resa till London. När ressuget blir allt för stort så är London ett enkelt val att ta till. 2012 blev det tredje året i rad som jag var där. Alltid ett kärt återseende. Men de sista två åren har mitt ressuget kommit i slutet av året, november/december. Två månader som London inte riktigt visar sig från sin allra bästa sida. Men all julbelysning är trevlig att se på.

Shepherd Market, mysigt litet torg i Mayfair.

Detta året gjorde jag det som jag hade sagt till mig själv i försäg att inte göra – nämligen att stressa runt. Jag har en tendens att göra det när jag är i London. Så mycket som jag vill göra och så många affärer som jag vill beta av. Denna gången så tror jag mycket berodde på att jag valde ett hotell i vid Oxford Street, nära Marble Arch.

Boende vid Mayfair

På pappret var det inte alls så dumt. Det var betydligt billigare än andra alternativ och de hotell som jag bott på tidigare år. Det ligger nära den exklusiva stadsdelen Mayfair och även om Oxford Street inte är världens bästa shoppinggata så är det inte dumt att ha varuhus som Selfridges och John Lewis runt hörnet. Men i praktiken kan jag konstatera att Mayfair är heldött på kvällstid och att ta sig till mina favoritkvarter runt Covent Garden och Soho innebär en hel del hattande med byten av olika tunnelbanelinjer. Så var det värt nästan halva kostnaden för hotellet? Nja, kanske inte trots allt. Jag borde kanske lagt lite av pengarna jag sparade på taxi istället. Nästa gång får det nog bli ett mellanting, ett lite dyrare hotell, eller ett hotell som ligger vid en station på samma linje dit jag brukar åka. Eftersom mina favoritstationer heter Leicester Square och Covent Garden så skulle det bli något hotell längs mörkblåa Piccadilly line.

Ingen musikal

Ångrar också att det aldrig blev av att jag såg någon musikal i år. Tidigare år har det alltid blivit minst en. I år var jag dåligt påläst och kunde inte bestämma mig när jag stod vid TKTS. Efteråt ångrar jag att jag inte köpte biljett till Loserville vilket verkade vara i stil med The Big Bang theory goes musikal om man ska tro reklamen som fanns i tunnelbanan. Synd bara att jag inte såg de affischerna tidigare.

Nu var det även så att jag åkte mellan fredag och måndag och på söndagar så går det nästan aldrig några musikaler så jag hade mer eller mindre bara lördagen att välja på. Fredag till måndag var inte så tokigt ändå, en hel del affärer hade öppet på söndagen, så man kunde shoppa loss ordentligt. London är på många sätt den perfekta shoppingstaden i mitt tycke. Möjligtvis att den blir slagen av New York, men dit är det å andra sidan dyrare och krångligare att åka.

Sammanfattningsvis var det en helt okej weekend ändå, med rekordmånga besök på diverse espressobarer. Förhoppningsvis blir det en separat post om dem.

Men något London 2013 tror inte att det blir. Hög tid att vidga vyerna och pröva nya destinationer.

The Shard.

Blickar framåt

2013 ska innehålla fler resor, längre resor, resor till nya spännande platser som jag ännu inte besökt.